peter risseeuw
Ik ben economisch onderzoeker, met bijna veertig jaar ervaring in het projectonderzoek. Mijn hart ligt vooral bij sectoraal onderzoek. Ik ben sterk cijfermatig geschoold, maar ik hecht grote waarde aan een toegankelijke presentatie van mijn bevindingen.
Op de basisschool (wat toen nog lagere school heette) kon ik niet kiezen tussen rekenen en taal. Dat is altijd zo gebleven. In het examenpakket gymnasium β combineerde ik wis- en natuurkunde met economie en vier talen. Aan de Erasmus Universiteit combineerde ik de studie bedrijfseconometrie (een amalgaam van wiskunde, statistiek en economie) met assistentschappen bij de sociologen. Alfa, bèta en gamma altijd naast elkaar, voor het evenwicht.
Ervaring
Toegepast onderzoek is mijn roeping. In 1985 trad ik in dienst bij het Economisch en Sociaal Instituut van de Vrije Universiteit. Aangenomen als rekenneef, maar snel verantwoordelijk voor de acquisitie, inhoud en organisatie van projecten, het schrijven van rapporten en het presenteren van de resultaten. Ik doorliep alle rangen van junior onderzoeker tot afdelingshoofd. In 2005, het instituut was inmiddels omgedoopt tot Amber, nam ik er afscheid als directeur. Dat laatste betrof een transitieperiode van drie maanden, maar toch.
Aan de VU verzorgde ik vele jaren, samen met Roy Thurik en andere collega’s, onderwijs in de discipline Small Business & Entrepreneurship. Honderden studenten hebben we ingewijd in de beginselen van het midden- en kleinbedrijf, en in de vraag wat dat veelgeprezen ondernemerschap eigenlijk is.
Samen met collega’s van de VU én klanten verhuisde ik in 2005 naar SEO Economisch Onderzoek. Daar heb ik zes jaar met veel plezier het onderzoeksveld bedrijfstakanalyse vorm gegeven. Bij SEO heb ik me –naast veel andere zaken– vooral verdiept in diverse onderdelen van de financiële sector in Nederland.
Periscoop Onderzoek & Advies
Als je uit een middenstandsnest komt, en twaalf jaar onderwijs over ondernemerschap hebt gegeven, gaat het eens kriebelen. In 2011, na het afronden van een rapport voor Economische Zaken over zzp’ers, ben ik onder de vlag Periscoop Onderzoek & Advies voor mezelf begonnen. Met de blijvende ambitie om economie, rekenen en taal te bedrijven, op mijn eigen manier fatsoenlijk, objectief en relevant onderzoek uit te voeren, en daar begrijpelijk en aanstekelijk over te rapporteren. We zijn nu dertien jaar verder, en ik kan constateren dat er nog altijd een markt is voor die ambitie. In de praktijk verricht ik zelfstandig projecten, draai ik incidenteel op detacheringsvoet met opdrachtgevers mee, en ben ik regelmatig als extern onderzoeker betrokken bij andere bureaus, de laaste jaren vooral met Decisio uit Amsterdam. De moderne arbeidsmarkt kent geen grenzen.
Bagage
Wie mij inschakelt voor onderzoek mag rekenen op
- inlevingsvermogen: snel doorgronden van structuren, vragen en problemen, een gevoel voor de vragen die latent bij anderen leven;
- economisch analytisch vermogen, zowel op bedrijfsniveau (strategie, accounting, marketing) als op sectoraal niveau (structuur, marktwerking, institutionele omgeving);
- een adequaat statistisch en conometrisch vakmanschap;
- ambachtelijke vaardigheid in databewerking en -analyse; Excel (wat -anno 2024- steeds beter wordt) en R (voor complexere datastructuren en analyses) nemen een bekangrijke plaats in de gereedschapskist in;
- ruime ervaring met kwalitatieve methoden – inzichten verkrijgen en delen in gesprekken, interviews en casestudies;
- praktische kennis hoe de wereld in elkaar steekt: wet- en regelgeving, de instituties van sectoren en markten, handelsgewoonten – dat is een door veel academici onterecht veronachtzaamde deskundigheid;
- een goed netwerk: wat je weet is belangrijk, weten wie je moet bellen als je het niet weet, is nog veel belangrijker;
- sterke communicatieve vaardigheden: onderzoek is niets waard als de bevindingen niet helder schriftelijk en mondeling overgebracht worden;
- stijlvolle rapportage: wat ik maak ziet er verzorgd uit.
Alleen maar niet eenzaam
Als exponent van het nieuwe ondernemen kies ik waar nodig voor ad hoc allianties met collega-onderzoekers. Flexibele teamvorming biedt het beste van twee werelden: de samenwerking geeft slagkracht, het ad hoc karakter houdt iedereen scherp. Het direct bij bedrijven verzamelen van gegevens is een belangrijk onderdeel van mijn type onderzoek. Voor web-based datavergaring, zeker in het geval van benchmarkprojecten met terugkoppeling aan bedrijven, werk ik graag samen met Compare to Compete (C2C). Het pakket Combo van C2C is krachtig en veelzijdig, en praktisch in het gebruik.